contact school

Linksboven

Lorem roosters

Linksonder

Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

beleidsplan kunst en vliegwerk

 

 Beleidsplan Kunst en Vliegwerk

 


Doelstelling van de stichting

De Stichting Kunst en Vliegwerk heeft ten doel het aanbieden van vrijetijdsbesteding en talentontwikkeling voor kinderen uit stadsdeel de Baarsjes en het verrichten van alle handelingen die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn. De stichting wil de kinderen een zinvolle vrijetijdsbesteding bieden waarin ze de kans krijgen hun talenten te ontdekken en ontwikkelen. Wij bieden kinderen activiteiten aan in verschillende locaties. De activiteiten vinden plaats tussen de middag (tijdens het overblijven) en meteen na schooltijd. Uitdrukkelijk is het niet het doel van de stichting winst te maken.

Actueel beleid

Iedereen is wel ergens goed in. Wij vinden het belangrijk dat kinderen in aanraking komen met verschillende talentgebieden om erachter te komen waarin ze goed zijn, ook als hun ouders het geld niet hebben de kinderen op clubjes te doen. We willen ze helpen nog beter te worden in waar ze aanleg voor hebben en van daaruit zelfvertrouwen te ontwikkelen en verder te werken aan andere ontwikkelingsterreinen. Als kinderen door doorzetten en oefenen hun talent hebben weten te ontwikkelen, zal deze positieve ervaring hen ook op gebieden helpen die moeizaam gaan.

In deze tijd waarin de wereld snel verandert en oude banen verdwijnen en nieuwe ontstaan, moeten kinderen andere vaardigheden leren (21st century skills):

1. Complexe problemen oplossen; kritische vragen stellen, analyseren.

2. Sociale vaardigheden; overtuigingskracht, emotionele intelligentie, samenwerken met of motiveren van anderen.

3. Technologische geletterdheid; omgaan met ICT en technologie, bedienen van apparaten, onderhoud en oplossen van problemen.

4. Creativiteit; vernieuwend, creatief en out-of-the-box denken.

5. Kritisch nadenken; actief luisteren, de beste oplossing kiezen, rekening houden met een bedrijf en markt.

 

De kwalitatief goede gevarieerde tussen- en naschoolse activiteiten die wij bieden dragen bij aan het ontwikkelen van deze vaardigheden door de verschillende en nieuwe ervaringen die de kinderen op doen. 

De activiteiten hebben een samenhang met (en zijn een aanvulling op, en uitbreiding van) het schoolse aanbod. We werken er naar toe dat er geïntegreerde leerlijnen zijn binnen en buiten schooltijd, zodat bijvoorbeeld de tussen- en naschoolse bewegingsactiviteiten aansluiten op de leerlijn lichamelijke opvoeding op school. Gymleerkrachten en de dans- en sporttrainers werken samen om een breed evenwichtig programma aan te bieden binnen (tijdens de TSO) en buiten schooltijd. Het aanbod van werkstukken en proefjes in de techniek- en scheikundeclubjes is met groepsleerkrachten afgestemd op het lesaanbod. De onderzoeksactiviteiten in de natuur verlopen spelenderwijs maar hebben een link met het biologie-onderwijs. Er is één kunst- en cultuurprogramma dat gedeeltelijk onder schooltijd en gedeeltelijk tussen en na de middag kan worden uitgevoerd.

Kunst en Vliegwerk is actief op vijf talentgebieden:

  • Sport, lijf en gezondheid;

  • Kunst en cultuur;

  • Natuur en techniek;

  • Media en communicatie;

  • Burgerschap en participatie.

We vinden het belangrijk dat in de verschillende activiteiten en lesprogramma’s hetzelfde pedagogisch-didactische klimaat is en de kinderen op een vriendelijke duidelijke consequente manier worden aangesproken. Voorschool, kinderopvang, buitenschoolse opvang, tussen- en naschoolse activiteiten en school vormen een Alles-in één-school waarin gewenst gedrag op een positieve manier wordt bekrachtigd. Alle medewerkers volgen scholing in het concept van Positive Behavior Support (door PI-Research Amsterdam) of een vergelijkbaar programma.

Werkzaamheden

De werkzaamheden van de stichting bestaan uit:

  1. het overleggen met schoolteams  om de activiteiten te laten aansluiten bij het schoolcurriculum;

  2. het inhuren van vakdocenten die de activiteiten begeleiden en

  3. hen invoeren in de pedagogische aanpak (volgens het systeem van Positive Behavior Support);

  4. het plannen van activiteiten;

  5. het zorgen voor geschikte ruimtes in (de nabijheid van) school en de huur daarvan;

  6. het zorgen voor financiële middelen om dit allemaal mogelijk te maken;

  7. het bekendmaken van het programma bij ouders en kinderen;

  8. het opzetten en uitvoeren van een systeem dat het de ouders en kinderen mogelijk maakt een keuze te maken uit het aanbod;

  9. het inplannen van de kinderen in een rooster van activiteiten op basis van hun voorkeur;

  10. het bekendmaken van dit rooster bij ouders, kinderen, vakdocenten en schoolteam;

  11. zorgdragen voor de betaling van vakdocenten en afdracht van huur;

  12. verantwoording afleggen aan financiers en ouders over het financiële beleid;

  13. verantwoording afleggen aan scholen  en ouders over het pedagogische beleid;

  14. evalueren en reflecteren met ouders, school en kinderen over de kwaliteit van de activiteiten.

 

Het werven van fondsen

Voor de financiering van de activiteiten zijn we vooral afhankelijk van fondsenwerving, sponsoring, subsidiëring. We willen alle kinderen de gelegenheid geven al hun talenten te ontdekken en ontwikkelen en deel te nemen aan het hele programma dat we bieden. In De Baarsjes in Amsterdam zijn veel ouders niet draagkrachtig. Daarom vinden we het belangrijk slechts een kleine inkomensafhankelijke financiële bijdrage van de ouders te vragen.

De fondsenwerving gebeurt door een werkgroep, bestaande uit het stichtingsbestuur en een coördinator die als talentenmakelaar ervaring heeft in het organiseren van activiteiten in het kader van talentenontwikkeling en in het aanvragen van subsidies.

De werkgroep zoekt naar fondsen waarbij de stichting in aanmerking komt voor financiering en naar sponsoren die een bijdrage willen leveren. Deze fondsen en sponsoren worden aangeschreven met een uitleg van de plannen en een financieringsverzoek.

Het beheren van de fondsen

Jaarlijks binnen zes maanden na afloop van het boekjaar wordt een vergadering van het bestuur (de jaarvergadering ) gehouden, waar in elk geval aan de orde komt de vaststelling van de balans en de staat van baten en lasten. Aan de fondsen, sponsoren en ouders wordt verantwoording afgelegd over de besteding van het geld.

Het besteden van fondsen

De fondsen en het vermogen van de stichting komen geheel ten goede aan het realiseren van de activiteiten en de daaruit voortvloeiende en ermee samenhangende kosten. Deze kosten bestaan uit het loon van de vakdocenten en de coördinator, de huur van ruimtes, materiaalkosten, en wervings- en publiciteitskosten.


Rechtsboven

Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Rechtsonder

Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Navigation

http://media-coach.nl/index.php/78/beleidsplan_kunst_en_vliegwerk.html